Nädal 4. Info- ja võrguühiskond
Me elame põhjalikul teadusmurrangute ajastul,
kus tööstusühiskond on interneti ja infotehnoloogia kiirest arengust tulenevalt
asendumas infoühiskonnaga. Uue paradigma tekkimisega ja selle mõistmiseks tuleb ennast
häälestada ka uuele mõtlemise lainele.
Just seda on teinud Soome filosoof ja informaatik
Pekka Himanen, kes lahkab oma 2004. aastal Soome Parlamendile koostatud infoühiskonna
väljakutsete raportis (Challenges of the Global Information Society), uue
paradigmaga seonduvaid muutusi ning valupunkte info- (heaoluühiskonnas).
Tehnoloogia arenguga kaasnevad pöördumatud
muutused majanduses ja hariduses ning tänases digimaailmas ei saa tegelikult miski
enam endiseks jääda. Uues maailmas on hoopis teistsugused reeglid –
infoühiskonna reeglid. Samas tuleb tunnistada, et infoühiskond areneb kiiremini,
kui meie suutlikus seda selgeks õppida või seda omandada. Viimaste aastakümnetega
on kogunenud rohkem teaduslikke teadmisi kui kogu varasema inimajaloo jooksul
kokku.
Nendele, kes loodavad vanade poliitikate abil lahendada
uusi 21. sajandi probleeme ja küsimusi, võivad Himaneni enam kui kümme aastat
tagasi kirja pandud seisukohad tunduda pelgalt teoreetiliste tulevikunägemustena.
Minu hinnangul tuleks Himaneni poolt kirjapanduga igati nõustuda, kuid tegemist
ei ole mitte tulevikuennustusega, mille puhul hinnata, kas see on täppi läinud
või mitte, vaid tegemist on kirjeldusega juba 2004. aastal ühiskonnas toimuvatest
protsessidest ja muutustest (infoühiskond oli juba selleks ajaks maailmas
kindlalt kanda kinnitanud) ning tähelepanu juhtimisest sellele, et innovatsiooni
ja teaduse arengu kõrval peab muutuma nii keskkond (ühiskond), kus me elame ja
toimetame, kui ka inimene ise.
Me kuuleme sageli inimesi rääkimas kiiresti
muutuvast infoühiskonnast ning ajaga kaasas käimise vajadusest. Oma seisukoha
põhjendamisel viidatakse seejuures kiiresti kasvavale infohulgale ning uutele innovaatilistele
lahendustele. Pekka Himanen rõhutab, et infoühiskonna puhul ei ole määravaks niivõrd
uuenduslik tehnoloogia, vaid asjade uutmoodi tegemine (mõtlemine). Nii on
näiteks Linnar Viik ühes oma esinemises öelnud, et kui tööstusühiskonnas oli
tööjõud mõistetav ettevõttele kuluna, siis infoühiskonnas on see hoopis tulu
allikaks. Tööstusühiskonnas on informatsioon kontrolli vahend, infoühiskonnas
aga suhtlusvahend ja teadmiste allikas. Info liigub infoühiskonnas mitte enam
hierarhiliselt, vaid läbi võrgustike ning teadmised pole enam üks vahendeist,
vaid eesmärk. Inimesele tuleb anda vabadus, et ta tuleks nende
protsessidega kaasa. See kõik aga tähendab, et igaüks meist peab hakkama muutma oma
arusaamu, meetodeid ning eesmärke.
Ka on väidetud, et robotid võtavad inimestelt
ära töökohad, ning suur hulk inimesi jääb muutuvates oludes tööta ega suuda
enam rahuldada oma põhivajadusi. Selle seisukohaga ei tahaks kindlasti nõustuda.
Ka Himanen toob oma raportis välja., et muutunud oludes tuleb nii ühiskonnal/inimesel
(riikidel, valitsustel) vajadus (kohustus) kohaneda uue olukorraga ja
ümberõppeks. Kahjuks ei ole meie haridus ja turu nõudlus töökohtade mõttes
omavahelises kooskõlas. Inimestel puudub haridus just sellel erialal, mis on
väga nõutud. Samas tekib ka küsimus ja hariduspoliitika on seoses sellega ka suure
väljakutse ees, et kas me üldse teame, mida õpetada ja millised on need
tulevikutöökohad. See aga on juba riigi poolt seatud eesmärkide, poliitikate,
jms õige püstitamise ja ellu rakendamise oskus ja suutlikkus. Ei ole üldsegi
tavapäratu see, et riigisektoris ei osata eesmärke seada ja toimub nn
rööprähklemine. Aasta-aastalt seatakse tööplaanidesse samu eesmärke suutmata
neid saavutada, kuid samas ei muudeta ka oluliste tegevuste kurssi.
Peame endale teadvustama, et areng ei peata
ning kogu elu on pidevas liikumises. Samas tuleb tunnistada, et mitte kõik ei
ole kaasatud ning osalemas infoühiskonna protsessides. Himaneni poolt probleemi
tõstatamine annab meile suunad uues paradigmas paremaks orienteerumiseks.
x
x
Kommentaarid
Postita kommentaar