Uus meedia (nr 3)
Eesti
taasiseseisvumise järel oli üsna lihtne ainukese eestikeelse telekanali või
paari suurema päevalehe vahendusel viia infot peaaegu kõigini ning
auditooriumil seda igapäevaselt tarbida. Tänane infotehnoloogia areng ning
interneti levik on aidanud meediamaastikku olulisel määral muuta. See on
tinginud vajaduse uue olukorraga kohaneda ning toonud kaasa traditsioonilise
meedia kolimise interneti ja seeläbi ka „uue meedia“ tekkimise. Uue meedia
puhul peetakse silmas eeskätt internetti ning sellega seotud erinevaid uusi
tehnoloogilisi lahendusi ja väljundeid. Kuigi iga uus on kunagi vana, siis
meediast üldiselt rääkides on antud juhul selline eristus asjakohane.
Naiivne
on arvata, et uue meedia tekkimiseks piisab meediaväljaannetel endale
internetis kodulehekülje loomisest ning seejärel hakata sinna üles laadima oma
paberväljaannete materjale. Interneti kui meedia puhul kehtib võrreldes
paberväljaannetega hoopis teine info esitamise loogika ning ka tehnoloogiliselt
teisem lähenemine. Ka tarbijate jaoks on internetist lugemine teistmoodi
kogemus, millega paljud ei tarvitsegi harjuda ja seetõttu jätkatakse
klassikalise paberväljaande tarbimist.
Meile,
tarbijatele on uus meedia atraktiivne, sest see võimaldab lisaks tarbimisele
olla ka aktiivne osaline infole tagasiside andmisel. Läbi sotsiaalmeedia, nagu
nt Facebook, Twiter vms, saab auditoorium aktiivselt osaleda ühiskondlikus arutelus
ja kommunikatsioonis. Klassikalise meedia puhul oli tagasisidestamise võimalus
auditooriumi jaoks märgatavalt piiratum. Ehk, uus meedia pakub lisaks
info tarbimisele ka võimalust seda lihtsamalt muuta ja juurde luua.
Kuigi
Mart Laar väitis 2012. a et tema Facebooki konto (internet) sai täis, siis
tegelikult puudub tänasel interneti infovoolul mahupiirang ning see toimub 24/7
katkestusteta. Interneti paisatava suure infotulva tõttu on tänasel
auditooriumil järjest keerulisem selles orienteeruda ning eristada vajalikku
infot suvalisest mürast. See omakorda toob kaasa auditooriumi sisust
eemaldumise ning vaid pealkirjadele keskendumise. Lisaks on see toonud kahjuks
kaasa ka info kvaliteedi languse, uuriva ajakirjanduse olulise vähenemise ning
auditooriumi rahulolematuse ajakirjanduse kvaliteedi osas. Väljaanded peavad
sõnumist endast olulisemaks klikkide arvu, mis on tugevalt seotud reklaami ning
meelelahutusega. Üha tugevam meelelahutuse pealetung meedias ning tõsiselt
võetava ajakirjanduse osakaalu märkimisväärne vähenemine on tänane tõsiasi ja
tegelikult kurvakstegev. Olukorra lahenduseks on järjest enam vabatahtlikud
aktiviseerunud ja loonud omaalgatuslikult uusi veebilehekülgi, blogisid vms, mis püüavad läbi
kodanikualgatuse oma sõnumeid levitades tõsta üldist ajakirjanduse taset. Just interneti
arenguga on meil kõigil tekkinud selline odav ja kiire materjalide avaldamise
võimalus. Aga nagu iga kauba või teenusega, tuleb ka siin arvestada, et
avalikkuse tähelepanu saamiseks tuleb konkureerida paljude teiste sarnaste
veebikeskkondadega.
Uue
meedia tekkimine on loonud küll palju uusi võimalusi aga ka arvukalt probleeme.
Üheks selliseks näiteks on Leedo vs Delfi kaasus, mille põhiküsimuseks olid
sõnavabadus ja vihakõne. Kindlasti on uus meedia kasvatanud ka meedia turul
konkurentsi, kuid mida ei saa meie väikse turu puhul pidada ülemäära suureks.
Üldjuhul on see piirdununud võistlusega kes jõuab esimesena uudise avaldada
ning uudise avaldamise järel hakatakse üksteist kopeerima. Infotehnoloogia
areng võimaldab meil kõigil luua uut meediat. Näiteks, kui varasemalt peeti
üritustelt otseülekannete teostamist ainult televisiooni pärusmaaks, siis täna
teostavad on-line ülekandeid ka erinevad veebikeskkonnad ning Facebook-i või
YouTube-i vahendusel saame me kõike seda juba ka ise teha.
Kokkuvõtvalt
võib öelda, et uue meedia tekkimisega on meil kõigil võimalik olla nii selle
tarbijaks kui ka loojaks. See on muutnud riikidel ja meediamagnaatidel info üle
kontrolli teostamise järjest raskemaks ning kasvatanud vabasõna levikut
ühiskonnas. Erinevate infoallikate rohkus annab tarbijatele suurema
valikuvõimaluse, kuid avab meedias ukse väga lihtsale pahatahtliku valeinformatsiooni
levitamisele ja ühiskonnaga manipuleerimisele. Olgu selleks USA presidendi
valimised või Eesti poliitmaastiku mudamaadlus.
Kommentaarid
Postita kommentaar