Nädal 15. Eetika ja IT
Selle nädala ülesandeks on analüüsida ühe ettevõtte või
organisatsiooni IT-eetikakoodekseid.
Selleks, et miski oleks väärtuslik, Eetikakoodeksiga antakse
moraalne hinnang, milline käitumine on eetiliselt õige ja head ning millised
mitte. Oma analüüsiobjektiks valisin Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni
Liidu (edaspidi ITL) eetikakoodeksi. Eetika keskseks mõisteks on väärtused ja
moraal.
Analüüsitava
eetikakoodeksi preambula kohaselt ITL
liikmed tunnistavad ja kinnitavad püsivalt kohustust oma klientide, tarnijate
ja avalikkuse ees müüa kõrgel kvaliteeditasemel tooteid ja teenuseid
kindlaksmääratud ning üheselt mõistetavatel tingimustel, ajada oma äri
eetiliselt, heas usus ja vastavalt seadusele ning rahvusvahelistele lepetele,
seades klientide ja teenuste kasutajate rahulolu saavutamise oma peamiseks
eesmärgiks. Preambula kohaselt eeldaks, et ITL mõtestaks lahti oma organisatsiooni
ja liikmete põhiväärtused, mille poole nad püüdlevad ning mida nad soovivad
omada ja au sees hoida. Lugedes koodeksit edasi, on meil hoopiski võimalik
peatükis nr 1 tutvuda moraalsete normide asemel õigusnormidele omaselt
vormistatud ITL liikmete kohustustega. Seejuures on märkimisväärne, et antud peatüki 11 punkti
algavad järgmise sõnastusega:
- „liikmed vastutavad“ ühel korral;
- „liikmed täidavad“ ühel korral;
-
„liikmetel on
keelatud“ 2 korral;
-
„liikmed
kohustuvad“ lausa 7 korral.
Kuigi
selles peatükkis on viiteid IT eetikakoodeksile omastele infotehnoloogiaga
seotud (sh intellektuaalse omandi ja eraelu puutumatus, turvalisus jne)
dilemmadele, siis kasutatud sõnastust vaadates julgeksin pigem väita, et pigem on
tegemist ühe organisatsiooni kodukorraga, mitte aga organisatsiooni
põhiväärtusi koondava eetikakoodeksiga. Lisaks on peatükis nr 2 sätestatud menetluse
kord, kuidas toimub eetikakoodeksi rikkumiste menetlus aukohtus ja ITL-i juhatuses.
Samuti on ITL kehtestanud eetikakoodeksiga sanktsioonid, mida koodeksi
rikkumise korral liikmete suhtes rakendatakse. Sellised normid on taaskord hoopis
organisatsiooni kodukorra või siis põhikirja küsimus, mitte eetikakoodeksi
sisu.
Lähtuvalt
eeltoodust tekib küsimus, mis on antud eetikakoodeksi eesmärk. Samuti kas Eesti
IKT katuseorganisatsioon üldse oskab pöörata tähelepanu oma valdkonna eetilistele
probleemidele nii oma igapäeva tegevustes, omavahelises suhtlemises kui ka
ühiskonnas tervikuna. Antud juhul tundub, et eetikakoodeks on koostatud
eetikakoodeksi pärast. Seetõttu soovitaksin ITL-l oma eetikakoodeksit vaadata
selle pilguga, kas kirja on saanud eetikakoodeksile omased heade tavade kirjapanek, ühtsustunde loomiseks põhiväärtuste
sõnastamine jms.
Kommentaarid
Postita kommentaar