Nädal 5. Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest
Lev Tolstoi on öelnud, et „inimeste
hädad ei tulene mitte niivõrd sellest, mida vajalikku tegemata on jätnud,
kuivõrd sellest, mida ei peaks tegema.“
Virginia Shea 10 interneti kasutamise reegli puhul pean isiklikult
kõige olulisimaks reeglit „Ole inimene“. Nimetatud reegel kehtib ühtlasi ka ülejäänud
üheksa reegli kohta.
Omaenda kogemusest võin tuua mõningaid näiteid kokkupuudetest
inimestega, kes on pidanud vajalikuks avalikult juhtida tähelepanu
kirjavigadele minu tekstides. Mina arvan, et eksimine on inimlik ja ilmselt
järgmisel hetkel eksis ka seesama inimene ise. Samuti olen pidanud paaril
korral olema sunnitud suhtlema ajakirjandusega, mis tõi kaasa mõningase avalikkuse
tähelepanu ning kommentaariumis lahmivate kommentaaride talumise kohustusi.
Pean tunnistama, et üldiselt olen suutnud ise kinni pidada kõnealustest
reeglitest ning teisi interneti kasutajaid mitte solvanud ega rünnanud,
mistõttu ei ole sattunud ka ebameeldivatesse olukordadesse. Usun, et see on
tingitud sellest, et ei ole võtnud vaevaks hakata neid kommentaare ümber
lükkama või enda käitumist avalikult õigustama, seda tehes oleksin ilmselt
sattunud veel suurema tule alla. Enda kogemusest peab paika tõde, et nii nagu
sa käitud teistega, käitutakse ka sinuga ja igale märkusele või kommentaarile
ei pea reageerima. Tuleb osata tunnetada, mis on konstruktiivne kriitika ja mis
lihtsalt teise inimese tähelepanu otsimise vajadusest tingitud lahmimine.
On ütlematagi selge, et interneti kättesaadavus ja -vabadus on suurendanud meie juurdepääsu
infole, mida me varem ei omanud sellises ulatuses või üldse mitte. See omakorda
võimaldab enam avaldada oma arvamust, suhelda inimestega piirideta, kasutada
e-teenuseid ja saada seeläbi kätte varasemast võrreldes rohkem infot jne. Seejuures
tuleb aga kohe rääkida ka sellise internetivabaduse varjukülgedest:
küberkuritegevus, teisi kasutajaid ründavate ja solvavate kommentaarida
postitamine, vihakõne, vaenu õhutamine vms. Nende kahe pooluse võrdlemine
tuletab meile meelde, et iga õiguse ja vabaduse realiseerimisega kaasneb ka
vastutus oma tegude ja sõnade eest.
Internetivabaduse
ja -käitumise puhul on oluline meie arusaam reeglitest, st kuidas me rakendame
neid selles avalikus (sotsiaalses) keskkonnas. Oma igapäevaelus ootame me
ümbritsevatelt inimestelt, et nad käituksid etteaimatavalt, eeskätt vastavalt
oma vanusele, soole, ametile, rassile või positsioonile. Samas Interneti anonüümsuse väärarusaam annab selle
avaliku keskkonna kasutajatele julguse teha tavapärasest käitumisest äärmusse
kalduvaid samme. Harvad ei ole juhused, kus arvataksegi, et anonüümseks jäädes
ei ole arvamuse avaldajal kohustust sõnu valida või nende eest vastutada.
Internet
on eelkõige inimesed ning sealsetes avarustes välja öeldud sõnad on alati
isikustatud. Üldjuhul on meil võimalik ebaõnnestunud või valede avalduste puhul
võtta oma sõnad tagasi ning paluda vabandust. Internetis väljaöeldu või kommenteeritu
salvestub aga (avalikkuse) mällu väga pikaks ajaks, tuletades inimesele tema
eksimust või ebameeldivat olukorda pika aja jooksul meelde. Tekkimas on tunne
nagu õigust olla unustatud enam ei eksisteerigi. Nagu eelpool öeldud, siis väga
palju meie käitumisest ei määra mitte mõistus, vaid emotsioonid. Seejuures on
oluline tähele panna, et hulgas kaovad inimestel
individuaalsed erinevused, mille tulemusel kaovad neil barjäärid, mis
kammitsevad neid tavaelus. Kui kõik hakkavad ümberringi tegema mingit ühte
asja, siis inimene hakkab tegema sedasama, isegi siis, kui ta üksinda seda ei
tee. Inimene on muutunud nii reaalsete kui väljamõeldud (fake) uudiste ohvriks ja läheb väga kergelt massipsühhoosiga kaasa.
Viimastel aastatel üle maailma aset
leidnud massirahutused näitavad just seda tendentsi, et inimeste avalikus käitumises
võib leida sarnasust interneti käitumismustretest. Tegutsetakse anonüümselt ja
hulgakesi.
Lõpetusena võiks
öelda, et säilitagem internetis suheldes terve mõistus ja „oma nägu“.
Kommentaarid
Postita kommentaar