Nädal 12. Veebi kasutatavus
Selle nädala ülesanne on tuua üks
positiivne ja negatiivne näide veebi kasutatavuse kohta. Üldiselt olen
seisukohal, et igas asjas on olemas nii head kui ka halvad küljed. Kõige
lihtsam on näha teiste tegemistes vigu, aga palju keerulisem on ise vältida
sarnaseid vigu või anda soovitusi vigade vältimiseks.
Ilmselt
oleme kõik nõus sellega, et heal veebikeskkonnal on organisatsiooni mainele
tugev positiivne mõju. Loogiliselt üles ehitatud ning mugavalt kasutatav
veebikeskkond tagab pikaajalise, usaldusväärse ja kliendisõbraliku
organisatsiooni kuvandi. Oma positiivseks näiteks valisin avaliku e-toimiku (www.e-toimik.ee), mille puhul võeti
01.10.17. a kasutusele uus kujundus. Varasema lahenduse puhul oli veeb üles ehitatud rohkem kohtu töökorraldusest ja õiguslikest regulatsioonidest lähtuvalt. Uue kujunduse puhul
on lähtutud pigem kasutaja poolsest vajadusest ning kasutusmugavusest.
Uuendusega võeti kasutusele uusi funktsionaalsusi ning muudeti ka olemasolevaid. Näiteks muutus dokumentide mallide
loomise viis, kui varasemalt loodi dokumendi mall esitamise lõppfaasis, siis
nüüd tehakse seda juba enne dokumendi esitamise alustamist, mistõttu ei pea
kasutaja esitatavat dokumenti korduvalt redigeerima. Kõiki positiivseid
muudatusi ei hakkaks siinkohal üles loetlema. Muudatuse peaeesmärk oli, et
kasutaja jõuaks võimalikult väheste aga seejuures loogilises järjestuses
reastatud klikkidega soovitud tegevuse või tulemuseni. Samuti pandi rõhku
veebitekstidele, et need oleksid võimalikult lihtsad ja arusaadavad ka
tavainimesele, mitte üksnes juristi haridusega inimesele. Portaali üheks
eesmärgiks on muuhulgas see, et tavainimene suudaks selle kaudu kohtule oma
avalduse või hagi esitada ise ja ei peaks selleks alati kasutama juristi abi.
Öeldakse, et hästi kasutatav
infosüsteem teeb kasutaja jaoks õigeid asju, õigel ajal ja õiges kohas, lisaks
kiirendab ja lihtsustab kasutaja tööd. Oma
negatiivseks näiteks valisin www.struktuurfonided.ee
veebi, kuhu on koondatud kogu struktuurfondide rahastamisega seonduv info. Kui
kasutaja soovib vaadata veebist infot juba "Toetatud projektide" kohta, siis tal on võimalik teostada otsinguid teda
huvitavate projektide või asutuste kohta. Otsingus märksõna sisestamisel annab
süsteem pea iga sisestatud tähe järel veateate. Kasutajal on võimalik jääda oma
märksõna tähthaaval sisestama või kopeerida soovitav märksõna muust tekstist
ning kleepida see otsingu reale. Ka siis annab süsteem veateate, millega
nõustumise järel kuvatakse lõpuks sinu otsingu tulemused. Seega otsingu
tulemusteni jõudmine on kasutajale väga vaevarikkaks muudetud.
Olles ühe ärrituse juba üle
elanud, satun ma järgmist sammu tehes uue otsa. Eks igaüks saab ise hinnata, kas sellised eksimused veebilehel võiksid
kasutajas stressi tekitada. Näiteks, kui kasutaja soovib otsingu järel
konkreetse projekti kohta enam infot saada, siis peab ta selle projekti juures
valima viite „Loe lähemalt siit“. Seejärel kuvatakse talle projektide
lühikirjelduse teksti. Lühikirjelduse lõpus on viide „Rohkem infot“. Antud
lingile klikates eeldaksin, et saan rohkem infot mind huvitava projekti kohta.
Mis aga tegelikult toimub on see, et kuvatakse konkreetse projekti info asemel
hoopis struktuurtoetust jaganud ja järelevalvet teostavate asutuste esilehti, nt
www.eas.ee, www.ria.ee, www.inoove.ee. Sel hetkel loobusin infot edasi
otsimast.
Kommentaarid
Postita kommentaar