Nädal 12. Veebi kasutatavus

Selle nädala ülesanne on tuua üks positiivne ja negatiivne näide veebi kasutatavuse kohta. Üldiselt olen seisukohal, et igas asjas on olemas nii head kui ka halvad küljed.  Kõige lihtsam on näha teiste tegemistes vigu, aga palju keerulisem on ise vältida sarnaseid vigu või anda soovitusi vigade vältimiseks.

Ilmselt oleme kõik nõus sellega, et heal veebikeskkonnal on organisatsiooni mainele tugev positiivne mõju. Loogiliselt üles ehitatud ning mugavalt kasutatav veebikeskkond tagab pikaajalise, usaldusväärse ja kliendisõbraliku organisatsiooni kuvandi. Oma positiivseks näiteks valisin avaliku e-toimiku (www.e-toimik.ee), mille puhul võeti  01.10.17. a kasutusele uus kujundus. Varasema lahenduse puhul oli veeb üles ehitatud rohkem kohtu töökorraldusest ja õiguslikest regulatsioonidest lähtuvalt. Uue kujunduse puhul on lähtutud pigem kasutaja poolsest vajadusest ning kasutusmugavusest.  Uuendusega võeti kasutusele uusi funktsionaalsusi ning muudeti ka olemasolevaid. Näiteks muutus dokumentide mallide loomise viis, kui varasemalt loodi dokumendi mall esitamise lõppfaasis, siis nüüd tehakse seda juba enne dokumendi esitamise alustamist, mistõttu ei pea kasutaja esitatavat dokumenti korduvalt redigeerima. Kõiki positiivseid muudatusi ei hakkaks siinkohal üles loetlema. Muudatuse peaeesmärk oli, et kasutaja jõuaks võimalikult väheste aga seejuures loogilises järjestuses reastatud klikkidega soovitud tegevuse või tulemuseni. Samuti pandi rõhku veebitekstidele, et need oleksid võimalikult lihtsad ja arusaadavad ka tavainimesele, mitte üksnes juristi haridusega inimesele. Portaali üheks eesmärgiks on muuhulgas see, et tavainimene suudaks selle kaudu kohtule oma avalduse või hagi esitada ise ja ei peaks selleks alati kasutama juristi abi.

Öeldakse, et hästi kasutatav infosüsteem teeb kasutaja jaoks õigeid asju, õigel ajal ja õiges kohas, lisaks kiirendab ja lihtsustab kasutaja tööd. Oma negatiivseks näiteks valisin www.struktuurfonided.ee veebi, kuhu on koondatud kogu struktuurfondide rahastamisega seonduv info. Kui kasutaja soovib vaadata veebist infot juba "Toetatud projektide" kohta, siis tal on võimalik teostada otsinguid teda huvitavate projektide või asutuste kohta. Otsingus märksõna sisestamisel annab süsteem pea iga sisestatud tähe järel veateate. Kasutajal on võimalik jääda oma märksõna tähthaaval sisestama või kopeerida soovitav märksõna muust tekstist ning kleepida see otsingu reale. Ka siis annab süsteem veateate, millega nõustumise järel kuvatakse lõpuks sinu otsingu tulemused. Seega otsingu tulemusteni jõudmine on kasutajale väga vaevarikkaks muudetud.

Olles ühe ärrituse juba üle elanud, satun ma järgmist sammu tehes uue otsa. Eks igaüks saab ise hinnata, kas sellised eksimused veebilehel võiksid kasutajas stressi tekitada. Näiteks, kui kasutaja soovib otsingu järel konkreetse projekti kohta enam infot saada, siis peab ta selle projekti juures valima viite „Loe lähemalt siit“. Seejärel kuvatakse talle projektide lühikirjelduse teksti. Lühikirjelduse lõpus on viide „Rohkem infot“. Antud lingile klikates eeldaksin, et saan rohkem infot mind huvitava projekti kohta. Mis aga tegelikult toimub on see, et kuvatakse konkreetse projekti info asemel hoopis struktuurtoetust jaganud ja järelevalvet teostavate asutuste esilehti, nt www.eas.ee, www.ria.ee, www.inoove.ee. Sel hetkel loobusin infot edasi otsimast. 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Nädal 4. Info- ja võrguühiskond

Uus meedia (nr 3)

Nädal 15. Eetika ja IT